Hvordan håndterer du din nervøsitet?

Nervøsitet opstår, når der er noget, du frygter. Det kan give dig uro og fysisk ubehag. Når du er nervøs, betyder det, at du bekymrer dig om noget ved den situation, du står i.

Du kender ubehaget, når du ser en uhyggelig film. Hvis du lukker øjnene (og slukker for lyden), forsvinder ubehaget, fordi dine tanker straks ændres. Du flytter fokus. Du kender sikkert også forskellen på at cykle på en øde sti i dagslys og cykle på stien en mørk aften? Tankerne, der følger med dig på cykelturen, når det er mørkt, kan gøre dig bange.

De fleste unge kender til nervøsiteten, når de skal til eksamen, fremlægge eller række hånden op i timerne. Det er helt normalt. Nervøsiteten kan folde sig forskelligt ud fra person til person. Det, du frygter, kan være noget, andre slet ikke bekymrer sig om. Grunden til dette er, at det hele sker oppe i dit hovede - i dine tanker.

Det er sådan, at hvis du alt for ofte er meget nervøs og det påvirker din tilstand negativt, så kan der opstå mange følgevirkninger. Dit immunforsvar svækkes, din hukommelse forringes og indlæringsevnen mindskes. I værste fald kan stærk nervøsitet og frygt udvikle sig til angst, som ikke er hensigtsmæssigt. Derfor er det en rigtig god idé at lære at få styr på nervøsiteten, så den ikke hæmmer dig.

Inden du læser videre, så svar på disse spørgsmål, som du helt sikkert kender svaret på:

  1. Når du mærker nervøsiteten i en given situation, hvad er det så, du frygter?

  2. Hvad er det helt konkret, du er nervøs for?

  3. Hvad er det værste, der kan ske, ved at være nervøs?

Du er hjertelig velkommen til at sende mig dine svar, men som minimum vil jeg anbefale dig at skrive det ned et sted til dig selv.

Nu lyder det her måske fjollet i dine ører. Men hvis du kan øve dig i at gøre mere at det, der gør dig nervøs, så vil din nervøsitet fra gang til gang mindskes. Gør det i små bitte skridt, så du hele tiden udvider din grænse. Fortæl dig selv at du godt kan, selvom du er nervøs. Og sørg for at din krop er klar. Vær udhvilet og med fyldte depoter. Hvis du samtidig kan acceptere, at du er nervøs og se på den, som noget du kan bruge positivt, så vil det hjælpe dig. Nervøsiteten vil hjælpe dig i pressede situationer med at løfte dig. For vidste du, at for at yde bedre er det ok at være en smule nervøs?

Så hvad er det vigtigste, du skal gøre nu for at håndtere din nervøsitet?

Kh Trine M. Lønfeldt
Underviser · Coach · Mentor