Mærk forandringen

Tænk sig, hvis du selv kunne ændre dine tanker og følelser. Det kan du rent faktisk.

Det er nemlig sådan at dine tanker, dine følelser, dit kropssprog og det, du mærker i kroppen samt den måde, du møder verden på, er forbundet. Du kan ikke skille det ad. Det er (nærmest) umuligt. Lad mig give dig et par eksempler.

Dagen (eller timerne) inden en eksamen kan dine tanker om eksamen give dig fysiske reaktioner såsom svedige hænder, gråd, kvalme eller rysten. Din krop kan altså reagere på dine tanker.

Et andet eksempel kunne være, at du er ked af det. Så lægger du dig måske i din seng eller på sofaen og gør dig lille. Derved forstærker dit kropssprog dine følelser, og chancen for at dine tanker i denne situation bliver positive, er ganske lille. Hvis du i stedet rejser dig, strækker din krop eller går en tur, vil din krop mærke noget mere positivt, og derved en sandsynligheden for, at du bliver mindre ked af det (=mere glad) større.

 

Byt blot et enkelt ord

Vidste du, at hvis du bytter et enkelt ord i dine sætninger ud med et andet, vil det skabe en forandring i dit liv? Ordene, der kommer ud af din mund eller snurrer rundt i dit hovede, smitter af på dine følelser. Og fordi alle følelser har et kropssprog, vil du med din krop udstråle det, du tænker og føler. Det er ikke sikkert du tænker over, at det er sådan, men prøv denne øvelse.

Øvelse:

Når du omtaler dig selv, er det tit i nutid. Det er helt normalt.
Jeg er nervøs for... Jeg dur ikke til… Jeg kan ikke... Jeg vil ikke… Jeg tør ikke...

Næste gang du vil fortælle andre, at du fx altid er en, der bliver nervøs, når du fremlægger eller skal til eksamen, så prøv at gå fra nutid til datid. Hvis det altså er noget negativt, du fortæller om dig selv!

Byt er ud med var. Fortæl nu andre, at du er sådan en, der førhen var og blev nervøs til eksamener. Hermed begynder du nemlig at fortælle både andre og ikke mindst dig selv, at du er forandret.

I starten kan det virke mærkeligt, men tænk over hvad du får ud af at blive ved med at holde fast i den “negative” historie. Det gavner dig ikke. Så du kan lige så godt bruge ordene til at fortælle nye, positive historier om dig selv. Med denne øvelse vil du over tid mærke en positiv forandring.

 

Vælg en ny følelse

På samme måde kan du stoppe en følelse, du ikke ønsker. Du kan vælge en ny ved at spørge: Hvad vil jeg gerne mærke eller føle i stedet? Brug fx eksemplet fra før, hvor du er ked af det. Hvad vil du hellere mærke end at være ked af det?

Når du har valgt en ny følelse, så vis følelsen med ansigtet og din krop. Hvordan ser den følelse ud, du har valgt? Dine tanker vil straks blive smittet med denne følelse. Og kroppen kan mærke den.

Jeg ved det kan være svært bare at stoppe en følelse de første mange gange. Og samtidig integrere en ny. Men med øvelse kan du lære det. Det handler om at flytte dit fokus. Denne øvelse kan måske hjælpe dig på vej.  

Øvelse:

Find frem til følelsen af irritation. Tænk over noget (eller nogen) der irriterer dig. Luk øjnene og mærk irritationen snige sig ind på dig. Gør dig umage med virkelig at mærke irritationen.

Rejs dig nu op og tæl alle de grønne ting, der er i rummet. Gør det nu, inden du læser videre.

Fik du talt de grønne ting? Hvor mange var der?

Hvad føler du nu? Jeg er sikker på, at følelsen af irritation er forsvundet! Ikke sandt? Fordi du skulle tænke på noget andet, og derved flyttede dit fokus, så smittede det af på dine følelser. Med ovenstående øvelse vil du med det samme mærke en positiv forandring.
 

Har jeg inspireret dig? Og er du nysgerrig på om jeg kan hjælpe dig? Så skal du være velkommen til at skrive eller ringe til mig.

Kh Trine M. Lønfeldt
Coach · Mentor · Underviser